Борг за автобуси ЛАЗу. Як уникнути транспортного колапсу та зберегти гроші міста?

Вже довший час є невиплаченим борг за придбані у 2009-2010 роках автобуси Львівського автобусного заводу. Місто винне ТзОВ «Оптимум Фактор», яке отримало від ТзОВ «Львівські автобусні заводи» право вимогу боргу, близько двох десятків мільйонів гривень. Ще близько десятка мільйонів гривень складають виконавчий збір і штрафні санкції. З цієї суми понад 2 мільйони гривень – це борг перед працівниками ЛАЗу по заробітній платі. Така ж сума боргу за воду та газ із гуртожитків, де мешкають працівники заводу. Місто змушене погодитися виплатити заборговані кошти. При цьому вимагають від ТзОВ «Оптимум Фактор» першочергової виплати боргу перед працівниками заводу. У випадку невиплати боргу місто може охопити транспортний колапс. Адже півтори сотні автобусів, що перевозять львів’ян, перебувають у поліцейському розшуку. 7 автобусів вже на штрафмайданчику.

Чому ж виник борг перед ЛАЗом? Згадаймо передісторію справи. У 2009 -2010 роках Львів готувався прийняти Чемпіонат Європи з футболу «Євро-2012». Тоді на баланс комунальної установи АТП-1 було замовлено автобуси у місцевого виробника – Львівського автобусного заводу. Місто досі не виплатило заводу повністю усі кошти. Станом на сьогодні борг становить 28  мільйонів гривень.

Така заборгованість виникла не випадково. В період підготовки міста до Євро 2012, окрім спорудження стадіону та аеропорту, була необхідність в будівництві доріг. Дороги будувались за міські кошти, хоча ці витрати повинна була взяти на себе держава. До сьогодні 151 мільйон гривень, які місто вклало в будівництво та ремонт доріг, ніхто місту не повернув. Зважаючи на це, коштів для погашення боргу міста перед ЛАЗом не було.

Ще раніше, у 2001 році, завод набув статусу приватного підприємства з колективною формою власності. Тобто власників у заводу було кілька. Контрольний пакет акцій ВАТ «Львівській автобусний завод» придбало українсько-російське спільне науково-виробниче підприємство ТзОВ «СІЛ-Авто». Відомо, що співвласником заводу є Ігор Чуркін – громадянин Росії. Раніше, до 2013-2014 років та розпалу війни на Сході, це не викликало серйозних заперечень. Але тепер неприйнятною є сама думка платити гроші агресору. Адже зрозуміло, що ці кошти можуть піти на фінансування терористів.  У 2017 році компанія «Львівські автобусні заводи» продала право вимоги заборгованості факторинговій компанії «Оптимум Фактор». Сторона в судовому процесі з «Львівських автобусних заводів» замінилась на компанію «Оптимум Фактор».

Суд зобов’язав АТП-1 виплатити борг у повній сумі. Якщо місто не виплатить 28 мільйонів гривень, то всі автобуси, які знаходяться на балансі АТП, буде арештовано та переміщено на штрафмайданчики. Для пересічного львів’янина це обернеться транспортним колапсом – найбільший перевізник міста залишиться без автобусів.

Ознайомитися з рішенням суддів можна ТУТ

Сумною буде і доля працівників АТП-1. Близько півтисячі водіїв, механіків, слюсарів та інших працівників залишаться без роботи.

Зазначимо, арешт на все майно та рахунки АТП-1 накладений через борг у 28 млн грн перед ТзОВ «Львівські автобусні заводи» за придбані у 2009-2010 роках автобуси ЛАЗ.

Ще одною загрозою для міста, у випадку невиплати боргу, може стати відмова Європейського інвестиційного банку у кредиті для Львова.

Розуміючи всю складність ситуації та ризики, місто у листопаді 2017 року підписало меморандум з «Оптимум Фактор», який передбачав, що АТП-1 має заплатити «Оптимум Фактор» 19,6 млн грн, а «Оптимум Фактор» натомість має анулювати ще 4 млн грн боргу (зарплата працівників ЛАЗу). Крім того, «Оптимум Фактор» мав сплатити борги ЛАЗу за тепло та воду.

Однак уже після прийняття ухвали про меморандум у Львівській міськраді з’ясували, що ТзОВ «Львівські автобусні заводи» досі не виплатило своїм працівникам заборгованість із заробітної плати. Через це меморандум було скасовано.

«Коли ми це питання двічі розглядали на засіданні сесії Львівської міської ради, найгострішим питанням була виплата заборгованості по заробітній платі. На момент першого розгляду цього питання на сесії жодної заборгованості не було… Станом на сьогодні ми маємо близько 2 млн грн підтвердженої суми заборгованості по зарплатні перед працівниками ЛАЗу», – заначила Гелена Пайонкевич, директорка юридичного департаменту Львівської міськради.

За період, відколи місто скасувало попередній меморандум, сума боргу зросла ще на 2 мільйони гривень.

З метою вирішення цієї проблемної ситуації, місто підготувало новий меморандум,в якому Львівська міськрада зобов’язує компанію «Оптимум Фактор», яка викупила борги ТзОВ «Львівські автобусні заводи», виплатити понад 2 мільйони гривень заборгованості перед працівниками ЛАЗу.  При цьому місто зобов’язується виплатити суму коштів в розмірі близько 20 мільйонів гривень. А борг, який нараховувався, додатково не стягуватиметься.

«Цей Меморандум дає можливість заплатити менше. Ми прописали, що вони мають покрити зарплату перед працівниками ЛАЗу, яка є на момент підписання угоди. І покрити кошти, які ЛАЗ винен нам за тепло і за воду. Якщо ми цього не виконуємо, кошти йдуть на АТП, виконавча служба це забирає, і ті кошти не заплатять людям, не заплатять нашим комунальним підприємствам.

Меморандум передбачає поступову оплату. Ми не платимо всю суму одразу, ми покроково на три місяці розбили платежі.

Арешт вже накладений на всі автобуси АТП-1, їх забирають на штрафмайданчик. Завтра усі заберуть, що тоді? По закону є два варіанти вирішити питання. Перше: перерахувати кошти на рахунки АТП-1, але це виконавча служба забирає одразу. А в ЛАЗу є борг за тепло 2,3 млн перед «Львівтеплоенерго». Борг по зарплаті працівників ЛАЗу – 2,5 млн грн.

В нас ці гроші заберуть. Але через виконавчу службу ми вступаємо в арешти машин і так далі. Наше завдання – захистити людей. Питання – або зекономити, або не зекономити. А за ці кошти можна щось добре зробити – це кошти платників податків. Питання різниці – порядка 11-12 млн грн», – розповів Андрій Садовий, міський голова Львова.

Під час засідання сесії Львівської міської ради голова «Об’єднання «Самопоміч» Юрій Мельник оголосив звернення до Генерального прокурора України та Міністра внутрішніх справ щодо належного розслідування незаконного відчуження майна Львівського автобусного заводу і захисту інтересів держави.

«На сьогодні триває розслідування низки кримінальних проваджень за зазначеними вище фактами. Попри це, на сьогодні, за інформацією Прокуратури Львівської області,  на підставі підробленого рішення Господарського суду Києва, знято відповідні арешти та заборону на відчуження майна Львівського автобусного заводу. А у січні 2016 року вказані об’єкти зареєстровані за двома юридичними особами у  Києві.

Ми вимагаємо особистого контролю з боку Генерального прокурора України та Міністра внутрішніх справ України за розслідуванням зазначених вище фактів та захисту інтересів держави, що нарешті дало б змогу залучити ефективного інвестора на виробничі площі Львівського автобусного заводу та створити нові робочі місця», – йдеться у адресованому Генеральному прокурору України та Міністру внутрішніх справ України зверненні.

Пізніше, під час брифінгу міський голова Львова Андрій Садовий розповів, що виконавчі органи працюють над рішенням щодо ситуації, яка склалась із заборгованістю перед Львівськими автобусними заводами. Мер переконаний, що в першу чергу має бути виплачена заборгованість щодо зарплати колишнім працівникам, однак, ці дії потрібно вчиняти відповідно до чинного законодавства.

«Є чітка позиція певних керівників фракцій – вони вважають, що ці борги сплачувати не треба. На жаль, колеги не готові запропонувати інший варіант. Ми спеціально зробили перерву в пленарному засіданні, маючи надію, що колеги-депутати запропонують унікальний варіант вирішення проблеми, як вони і обіцяли. За тиждень нічого не запропонували. Ми будемо пропонувати відповідне рішення виконавчого комітету. Якщо депутати не будуть його підтримувати, ми тоді будемо розуміти, що це просто саботаж зі сторони депутатів. Ми над компромісним варіантом працюємо, але потрібне розуміння усіх учасників процесу. Є закони України і їх треба поважати. Я зацікавлений, щоб зарплата була виплачена тим людям, які колись працювали на ЛАЗі, але це треба робити в рамках чинного законодавства», – розповів Андрій Садовий, міський голова Львова.

 

 

 

Comments are closed.