Повернемо ЛАЗ громаді!

Львів називають культурною столицею України, туристичним містом. Більшість мешканців та гостей не знають, що місто Лева має ще інше обличчя – промислове. Саме тут 70 років тому розпочав свою роботу Львівський автобусний завод – одне з найпотужніших підприємств регіону та всієї України, гігант промисловості. Вже 14 років контрольним пакетом акцій ЛАЗу незаконно володіє російський бізнесмен. «Об’єднання «Самопоміч» стурбоване ситуацією, адже через юридичні махінації простоюють виробничі потужності.  «Самопоміч» хоче повернути майно громаді і відновити діяльність підприємства.

1-1 copy

Старші мешканці Львова ще пам’ятають легендарний ЛАЗ у часи його розквіту та слави. З 1945 року підприємство випустило понад триста тисяч автобусів, які долали бездоріжжя на всьому просторі тодішнього СРСР. ЛАЗ вистояв навіть у важкі дев’яності. Виготовляв до півтори тисячі автобусів на рік та запустив виробництво тролейбусів. У 1994 році було створено Відкрите Акціонерне Товариство «Львівський автобусний завод», контрольний пакет акцій якого належав Фонду Держмайна України.

Державна власність чи приватне підприємство?

Акції, що належали Фонду Держмайна України, вирішили продати у 2001 році. Вірили, що це дасть новий поштовх для розвитку. «Передовсім порушувалося питання щодо промислового інвестора, який має досвід розвитку автобусобудування, – зазначає Степан Давидяк, директор ЛАЗу в 1991-1997 та 2000-2001 роки. Протягом певного часу планувалося збільшення обсягу виробництва, збереження кількості робочих місць».

На участь у конкурсі претендували чотири фірми. «Приватизація відбувалася 15 жовтня 2001 року, і виявилося, що Фонд державного майна не допустив до конкурсу дві фірми, – розповідає Роман Пак,  член Ради ветеранів Львівського автобусного заводу. – Натомість допустив дві інших, які були засновані однією і тією ж компанією».

У результаті такого конкурсу 70,41% акцій за 27 мільйонів гривень придбало Українсько-російське спільне науково-виробниче підприємство Товариства з обмеженою відповідальністю «СІЛ-Авто», пов’язане із теперішнім власником Ігорем Чуркіним. Тоді ж одразу заговорили про те, що конкурс відбувся із порушеннями, тому активи заводу мають повернути державі.

У 2001 році Деснянський районний суд Києва визнав конкурс недійсним. Низки апеляцій залишили рішення без змін. У 2003 році Господарський суд Києва визнав недійсним договір купівлі-продажу пакету акцій ВАТ «Львівський автобусний завод» у розмірі 70,41% статутного фонду від 15.10.2001 року, укладений між Фондом державного майна України та Українсько-російським спільним науково-виробничим підприємством Товариства з обмеженою відповідальністю «СІЛ-Авто», який відбувся за недійсним конкурсом, та постановив повернути акції у Державну власність.

З 2001 року держава мала можливість законним шляхом повернути 70,41% статутного фонду підприємства, але це рішення з певних корупційних та політичних мотивів не було виконано. Таким чином, потужності та майно Львівського автобусного заводу були незаконно вкрадені.

У боргу перед людьми

У 2010 році апеляційний Господарський суд Києва скасував попередню ухвалу, якою визнав договір купівлі-продажу Львівського автобусного заводу недійсним. Втім, законність цього рішення поставила під сумнів львівська прокуратура, яка визначила, що підприємство виграло суд обманом.

BKV_0165

«Прокуратура області встановила, що акціонери підприємства подали до суду заяви, які містили завідомо неправдиву інформацію, – зазначає Сергій Тарас, прокурор відділу Прокуратури Львівської області. – На підставі вказаних заяв судом переглянуто за нововиявленими обставинами і скасовано законні судові рішення, на підставі яких підлягали поверненню вказані акції в Державну власність».

Неодноразово до суду зверталися колишні працівники заводу, яких звільнили у зв’язку зі скороченням виробництва. Вони певні, що відновити справедливість та повернути завод у державну власність – єдина можливість відродити колись успішне підприємство. Зараз чимало з них судяться із ЛАЗом, вимагають повернути заборговані роками зарплати та пенсії. Колишні працівники ЛАЗу зверталися по допомогу і в «Об’єднання «Самопоміч».

«В Об’єднання «Самопоміч» тільки за останніх п’ять років по юридичну консультацію зверталися десятки колишніх працівників заводу. На даний момент існують проблеми з виплатою заробітної плати та нарахуванням коштів у пенсійні фонди, соцстрахи, – розповідає Зоряна Христина, юрист. – Це означає, що людям недораховані стаж і пенсія. Підприємство де факто існує, але отримати всі відомості з архіву, підтвердження шкідливості роботи й інші речі майже неможливо».

Депутатська фракція Політичної партії «Об’єднання «Самопоміч» висловлює свою принципову позицію повернути підприємство у власність держави й таким чином відновити виробництво. Це дозволить не тільки відновити потужності підприємства, але й створить нові робочі місця, збільшаться надходження в бюджет держави через сплату податків.

Боротьба за ЛАЗ

sydorovych1За поданням народного депутата від фракції «Самопоміч» Руслана Сидоровича Генеральна прокуратура відкрила кримінальне провадження за невиконання судового рішення, а також за розкрадання державного майна в особливо великих розмірах. Крім того, нардеп надіслав близько шести депутатських запитів до різних органів, таких як Міністерство юстиції, Фонд державного майна для того, щоб з’ясувати, в який спосіб Чуркіну вдалося придбати 70% акцій ЛАЗу.

«Більше того, мені вже відома інформація про величезне розкрадання коштів, які виділялися державою на розробку автобусів, які виготовлялися до Євро-2012, – наголошує Руслан Сидорович, народний депутат України. – Наскільки мені відомо, було вкрадено сто мільйонів гривень зі ста п’ятдесяти, виділених у рамках державної підтримки виробництва львівських автобусів».

Дирекція заводу від коментарів відмовляється і на територію заводу не пускає. Запевняють, що працюють над новим автобусом для Єгипту і поки що нікому не хочуть його показувати, а  повернення заводу в державну власність вважають примарною. Проте серед купи металу та бетону важко розгледіти цехи, які досі працюють.

«Я можу стверджувати, що ми будемо тримати питання по цій кримінальній справі під своїм контролем і доб’ємося повернення державі такого великого підприємства, – зазначає Руслан Сидорович. – Переконаний, що можна буде відновити роботу цього підприємства. Я зустрічався з колишніми працівниками, яких Чуркін викинув з керівних органів заводу за те, що вони не бажали брати участь у його оборудках. Люди повідомили, що на сьогодні критичний рівень виробництва збережено, і підприємство повноцінно може почати виробляти власні автобуси, які будуть забезпечувати не тільки Львів, а всю Україну. Трамваї, які є необхідними для Львова, також можна виробляти на потужностях цього заводу».

Comments are closed.